Защо темата е важна и необходима особено сега?
Ние не сме научени да говорим за емоциите и чувствата си на работното място, дори и в личния живот. Факт е, че всички изпитваме емоции и те ни въздействат непрекъснато. Днес е важно да разбираме това въздействие, за да можем да вземаме по-добри решения, изграждаме отношения на доверие, да се свързваме и общуваме по-добре с другите и да използваме цялата си интелигентност и опит за постигане на по-добри резултати.
С развитието на изкуствения интелект, автоматизацията и високите технологии някои наши функции и дейности се поемат от машините. Но това, което машините не могат да поемат са чисто човешките умения във взаимоотношенията в офиса и у дома – да сме емпатични, да слушаме, убеждаваме, сътрудничим.
Пандемията пък съвсем ги изтласка на преден план.
В какво се състои личния и бизнес казус?
Популярността на концепцията за емоционална интелигентност все повече нараства, но разбират ли хората какво е ЕИ. Мислите ли си, че ЕИ е благост и обаятелност на личността или да сме любезни и приятни с хората?
Не е това. ЕИ се състои от наблюдаеми компетенции и тях ще разгледаме в семинара. Всеки има ЕИ в някаква степен и тя може да бъде развита. Правилното разбиране на концепцията за ЕИ е необходимо, за да се мотивираме да я развиваме.
Нашият стремеж е да ви помагаме за разбиране и развитие на ЕИ в личен и професионален план.
Каква е ползата, за да развиваме ЕИ?
ЕИ е ковко умение, което се състои от шест умения. Те ни помагат да имаме по-добри отношения в личния живот и на работното място, да създаваме доверие и използваме интелигентно емоциите в тези отношения, за да постигаме положителни резултати. Това от своя страна ни помага да повишим благополучието си и намалим стреса.
В какво се състои ЕИ?
ЕИ съдържа шест основни компетенции. Те са: разбиране на себе си, разбиране на другите, автентичност, емоционална разсъдливост, управление на себе си и позитивно влияние.
На графиката по-долу отляво виждаме как изглеждаме в очите на другите, когато не сме развили тези компетенции и от дясната страна – как изглеждаме, когато сме ги развили. Второто води до ефективни взаимоотношения в личния живот и на работното място.

Ще поясня накратко уменията, като в семинара ще разгледаме всяко едно умение с примери и как можем да го развием.
Първото умение Разбиране на себе си е базово и върху него градим цялата конструкция. Това е способността ни да разпознаваме своите емоционални състояния и реакции и как те въздействат върху нашето мислене и поведение. Да сме наясно и с въздействието на емоционалното ни поведение върху другите.
Разбиране на другите е второто основно умение, което е способността ни да възприемаме и разбираме начина, по който другите се чувстват. Това умение стои в основава на нашата емпатия и адаптивност. Когато имаме предвид как се чувстват другите, ние можем да адаптираме начина, по който взаимодействаме с хората в офиса и у дома, за да се свързваме и общуваме по-добре. Това умение е критично за качеството на връзките ни и нашето благополучие.
Автентичност е способността ни да изразяваме себе си автентично и умело. Автентичното изразяване на емоциите ни свързва един с друг и създава силни социални връзки базирани на доверие. В противен случай усещаме хората като неистински и не можем да им се доверим.
Емоционална разсъдливост е умението да използваме информацията от емоциите в себе си и другите и да я комбинираме с рационалната информация, за да вземаме ефективни решения.
Управление на себе си е умението ефективно да регулираме своето настроение и емоции, да управляваме времето си, да развием емоционална жилавост на стреса и неблагоприятните събития. Жилавостта е продуктивното състояние на тази компетенция или умението да отскочим обратно след неблагоприятно преживяване в нормалното си състояние. Не е лесно да се развие, но има много стратегии за това.
Позитивно влияние е нашата способност позитивно да влияем на емоциите на другите и с поведението си да създаваме позитивна среда, в която хората да се чувстват спокойни, отворени и без да се страхуват. Свързано е с това да решим проблеми, да премахнем пречки, да се намесим в работен или житейски конфликт. Умението да създаваме продуктивна работна среда и в отношенията с хората, с които работим и в личния живот.
Личния ми опит и интерес към темата?
Винаги ми е било интересно човешкото поведение и защо хората се държат по начина, по който го правят. Любопитството ми ме отведе в света на емоционалната интелигентност. Запали ме възможността да съм обучител по темата и да помагам на хората да развиват ЕИ в личен и професионален план.
Мечтая си за свят, в който хората ще си общуват по емоционално интелигентен начин!
Ани Сиракова, водещ на обучението „Компетенциите на емоционалната интелигентност”, което ще се проведе на 2.6.2022.